سوالات متداول
1- س :
نشانی اینترنتی سامانه مدیریت کتابخانههای عمومی کشور چیست؟
ج :
سامانه جدید مدیریت کتابخانههای عمومی کشور در نشانی اینترنتی
SamanPL.ir قرار گرفته است.
2- س :
پیشنیازهای استفاده از سامانه چیست؟
ج :
به منظور بهرهگیری از کلیه امکانات سامانه بایستی از نگارشهای جدید مرورگرهای
گوگل کروم ، و یا
موزیلا فایرفاکس استفاده کرد.
3- س :
کاربران چگونه میتوانند بدون نیاز به وارد کردن شناسه کاربری و کلمه عبور، از امکانات سامانه استفاده کنند؟
ج :
کلیه کاربران میتوانند بدون وارد کردن شناسه کاربری و کلمه عبور، از امکان جستجوی کتاب در کتابخانه مورد نظر خود استفاده کنند. برای این منظور در صفحه اول سامانه روی گزینه "جستجو" کلیک کنید یا از طریق امکانات جستجوی کتاب تعبیه شده در صفحه اول استفاده نمایید.
4- س :
آیا امکان جستجو در یک کتابخانه خاص وجود دارد؟
ج :
بله؛ ابتدا استان، و شهرستان مد نظر خود و در فیلد بعدی، کتابخانه مورد نظر خود را انتخاب کنید
5- س :
چگونه اطلاعات بیشتری درباره کتابها از سامانه دریافت کنم؟
ج :
با کلیک بر روی نمایش جزئیات ،می توان اطلاعات بیشتری از کتاب مورد نظر در یک کتابخانه دریافت کرد.
6- س :
از کجا بفهمیم کتاب مورد نظر ما در کتابخانه وجود دارد؟
ج :
ابتدا جستجوی خود را در کتابخانه مورد نظر انجام دهید، سپس روی گزینه لیست کتابخانه کلیک کنید، در صفحهای که ظاهر میشود، اسامی کتابخانههایی که کتاب مورد نظر شما را دارا هستند، نمایش داده شده است. در مقابل نام کتابخانه مورد نظر خود، روی گزینه لیست نسخ کلیک کنید. در صفحه جدیدی که ظاهر میشود وضعیت کتاب از نظر موجود بودن، در امانت بودن و یا مفقودی بودن، قابل امانت بودن با رنگهای سبز، قرمز و آبی مشخص شده است.
7- س :
چگونه میتوانم کتاب مورد نظر را به امانت بگیرم؟
ج :
به منظور امانت کتاب مورد نیاز خود، ابتدا بایستی عضو کتابخانه مورد نظر شوید، برای این منظور بایستی به کتابخانه موردنظر خود مراجعه کرده، فرم ثبتنام را تکمیل کنید و مدارک لازم را در اختیار کتابدار قرار دهید.
8- س :
چگونه میتوانم در سامانه ثبت نام کنم و شناسه کاربری و کلمه عبور دریافت نمایم؟
ج :
به منظور ثبتنام در سامانه، به دو طریق میتوان عمل کرد: روش اول: از طریق گزینه ثبتنام در بالای صفحه اصلی سامانه (مطابق شکل زیر)؛ روش دوم: مراجعه به نزدیکترین کتابخانه محل سکونت (برای پیدا کردن نزدیکترین کتابخانه به محل سکونت خود میتوانید از طریق پایگاه اطلاعرسانی اطلس کتابخانههای عمومی کشور استفاده نمایید) (
اطلس کتابخانه ها ).
در صورتی که از طریق سامانه ثبتنام میکنید، ابتدا بایستی مشخصات خود را مطابق راهنما، به طور کامل تکمیل کرده، کتابخانهای که میخواهید در آن عضو شوید را انتخاب و مراحل ثبتنام را تکمیل کنید و سپس، بعد از کلیک بر روی گزینه ثبت درخواست عضویت، همراه با کارت ملی خود به آن کتابخانه مراجعه نمایید تا عضویت شما فعال شود.
9- س :
آیا برای ورود به سامانه نیاز به کلمه عبور و شناسه کاربری دارم؟
ج :
بله، برای ورود به سامانه و استفاده از امکانات آن، لازم است کلمه عبور و شناسه کاربری خود را از کتابدار کتابخانه مورد نظر خود دریافت کنید. همچنین در اولین بار استفاده از سامانه، ابتدا بایستی نشانی پست الکترونیکی (e-mail) خود را که در فرم ثبتنام وارد کردید، تایید اعتبار کنید. به این منظور، مطابق دستورات و راهنمای سامانه، کد کاربری خود را وارد کنید و سپس سامانه، لینکی به منظور فعالسازی به نشانی پست الکترونیکی شما ارسال خواهد کرد. مدت زمان اعتبار لینک ارسال شده، 6 ساعت است. روی لینک ارسال شده در صندوق پستی خود کلیک کنید تا سامانه، شناسه کاربری شما را فعال کند.
10- س :
من کلمه عبور خود را فراموش کردم، راه حل چیست؟
ج :
: در صورتی که کلمه عبور خود را فراموش کرده باشید، بایستی از گزینه فراموشی کلمه عبور اقدام کنید. در صفحه مربوطه کد کاربری خود را وارد کنید و سامانه ایمیلی حاوی کلمه عبور جدید به نشانی پست الکترونیکی که در فرم ثبتنام وارد کردید، ارسال خواهد کرد.
11- س :
شناسه کاربری من غیرفعال شده است، راه حل چیست؟
ج :
ممکن است شناسه کاربری شما به دلیل وارد کردن مداوم کلمه عبور اشتباه، غیرفعال شده باشد. در این صورت از گزینه فراموشی کلمه عبور اقدام کنید. کد کاربری خود را وارد کرده، و سامانه کلمه عبور جدید را به ایمیل شما ارسال خواهد کرد.
12- س :
: برای چاپ اطلاعات عطف بر روی کاغذ6*8 چه کار کنم؟
ج :
برای اینکار کاغذ را از وسط نصف نمایید، در واقع برگه برچسب عطف را به شش ردیف چهار ستونه تبدیل نمایید.
13- س :
آیا امکان "تمدید کتاب امانت رفته" و یا "رزرو کتاب" در منزل وجود دارد؟
ج :
: بله، اعضاء کتابخانه، به شرطی که در سیستم ثبت نام کرده باشند و ایمیل آنها تایید شده باشد، میتوانند کتاب خود را از منزل، تمدید و یا رزرو کنند. به این منظور در قسمت امانتهای من، گزینه امانتهای جاری را انتخاب و در فهرست کتابهای در دست امانت خود، گزینه "درخواست تمدید" را کلیک کنید. در صورتی که کتاب مورد نظر شما توسط کتابدار تمدید شود، پیامی برای شما ارسال میگردد، همچنین به منظور رزرو کتاب، در قسمت جزئیات ، گزینه رزرو مدرک را انتخاب کنید. در صورتی که کتاب مورد نظر شما که رزرو کردهاید، به کتابخانه بازگشت داده شود، پیامی برای شما ارسال میشود تا نسبت به امانت کتاب مورد نظر خود اقدام نمایید.
درخواست رزرو مدرک
درخواست تمدید مدارک امانتی
ارسال پیام تایید تمدید کتاب توسط کتابدار به عضو
نکته مهم: کلیه کتابداران بایستی بخش "درخواستهای امانت و تمدید" را به طور روزانه بررسی کنند.
14- س :
آیا میتوانم با ثبتنام در یک کتابخانه، از خدمات سایر کتابخانهها بهرهمند شوم؟
ج :
: بله، درصورتی که در یک کتابخانه عمومی، نوع عضویت شما به صورت سراسری تعریف شده باشد، این امکان را دارید که از سایر کتابخانههایی که به سامانه متصل هستند، مطابق شرایط و دستورالعمل عضویت سراسری کتاب امانت بگیرید. برای مطالعه دستورالعمل عضویت سراسری،
این لینک را ببینید. توجه کنید که شما میتوانید تنها در یک کتابخانه عمومی به صورت سراسری ثبتنام کنید. در صورتی که بخواهید علاوه بر امانت کتاب، از امکانات و خدمات کامل (نظیر سالن مطالعه، بخشهای مرجع، پژوهش، کودک، ...) سایر کتابخانهها بهرهمند شوید، لازم است در آن کتابخانه به صورت محلی و مجزا، عضو شوید و ثبتنام کنید. به منظور اطلاع از شرایط و ضوابط عضویت سراسری، به کتابدار کتابخانه مراجعه کنید و یا از طریق
بخش تماس با ما ، سوال خود را ارسال کنید.
15- س :
آیا امکان مطالعه متن کامل یک کتاب در سامانه وجود دارد؟
ج :
: فعلا خیر، در حال حاضر، سامانه امکانات جستجوی اطلاعات کتابشناختی کتابهای موجود در کلیه کتابخانههای عمومی را برای شما فرآهم کرده است و شما در صورتی که نیاز به مطالعه یک کتاب داشتید، بایستی به
نزدیکترین کتابخانه محل سکونت خود که آن کتاب را در اختیار دارد مراجعه کنید.
16- س :
کتاب مورد نظر من در سامانه نیست، راه حل چیست؟
ج :
در صورتی که کتابی مورد نیاز شما است و در سامانه نیست، میتوانید پیشنهاد خرید آن را به کتابدار کتابخانه بدهید. در این زمینه به کتابدار مراجعه کنید.
17- س :
درصورتی که در هنگام جستجوی اطلاعات در سامانه با مشکلی مواجه شدم، چگونه مشکل خود را حل کنم؟
ج :
به منظور رفع مشکل خود میتوانید از طریق اطلاعات موجود در قسمت ارتباط با ما (
تماس با ما )، مشکل خود را مطرح نمایید تا نسبت به پیگیری و رفع آن، اقدام شود. لطفا شماره تلفن مستقیم یا نشانی پست الکترونیکی خود را حتما قید کنید تا پاسخ خود را سریع دریافت کنید.
18- س :
چگونه وزنه انبار دار را نصب کنیم؟
ج :
ابتدا فایل نصبی را ازنرم افزار انبار دانلود کرده ونصب نمایید.
سپس مرورگر فایرفاکس خود را ریستارت نمایید(حتما از مرورگر فایرفاکس استفاده نمایید)
سپس مرورگر فایرفاکس خود را باز کنید و در قسمت add-ons و plugin طبق تصویر زیر اقدام کنید.